اخبار

تاثیر اقامت گاه های بومگردی بر گردشگری قزوین


وحید نصرت آقاییسامان محمدی حسن آبادی :

گردشگری قزوین متاثر از عوامل مختلفی است که از جمله آن می توان به وجود اقامتگاههای بوم گردی اشاره کرد.می توان گفت  اقامت گاههای بوم گردی که فصل نوینی را برای عاشقان سفر باز نموده است و تاثیر اقامتگاههای بوم گردی بر گردشگری قزوین و به ویژه  رشد گردشکری در منطقه الموت انکار ناپذیر است.

شاید نخستین فکری که با شنیدن کلمه ی بومگردی به ذهن خطور می کند  اقامتگاهی در دل  روستا و یا مناطق ییلاقیست .در حقیقت اقامتگاه بومگردی  بخشی از فرآیند اکوتوریسم و به عبارتی سفر مسئولانه است. سفری که بعد از اجرا، علاوه بر اینکه مسافر با فرهنگ و آداب و سنت ها و محیط میزیان آشنا میشود در عین حال آسیب و خللی هم به منطقه وارد نمی کند.

همانطور که گفته شد با شنیدن اقامتگاه و یا اقامتگاه بوم گردی  ، اقامتگاه های روستایی در ذهن متصور می شود ، اما یک اقامتگاه بومگردی میتواند  در دل یک شهر نیز  جای بگیرد.

هر شهر یا روستا  فرهنگ و پیشینه خود را دارد و با توجه به ظرفیت موجود میتوان اقامتگاه های بوم گردی را در آنها ایجاد نمود. می توان فراتر رفت و گفت  اقامتگاهی که علاوه بر برطرف نمودن نیاز میهمان به محلی برای استراحت ،خود نیز به عنوان مقصد مطرح شود .

وقتی در مورد قزوین صحبت به میان می آید ، با تنوع فراوانی از زبان ها فرهنگ ها و پیشینه مواجه می شویم که این موضوع خود بر جذابیت تاسیس اقامتگاه بومگردی در قزوین می افزاید.

به نوعی اقامتگاه ها میتوانند  پل ارتباطی باشند ما بین دوران مدرن و ماشینی که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم . گذشته ای که شامل  فرهنگ ، معماری ، غذا باشه، و به طور کلی سبک زندگی قزوینی هاست.

به طور کلی محله های شهر قزوین و هم بسیاری از  روستاهای این استان سبک زندگی منحصر به فردی داشته و همین موضوع می تواند دست مایه ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در اقصی نقاط استان گردد.

به طور مثال سبک معماری در روستای آتان با سبک معماری در روستای گرمارود از توابه الموت متفاوت بوده و همین طور سبک معماری و زندگی در روستاهای آوج با روستاهای بویین زهرا تفاوت فاحشی دارند.

با توجه به مهاجرت روستا نشین ها به شهرنشین در ۴۰ سال گذشته احداث اقامت گاههای بوم گردی می تواند پدیده مهاجرت معکوس را رقم زده و روستاییان شهر نشین را ترغیب نماید تا با ایجاد توسعه پایدار در روستاها به محل تولد  نیاکان خود باز گردند.

مهاجرت معکوس علاوه بر ایجاد  اقتصادی پایدار موجب حفظ ارزش ها، خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم روستاییان نیز خواهد شد.

با توجه به آمار دولتی تعداد اقامتگاههای بوم گردی کشور در ابتدای کار دولت دوازدهم ۴۰۰ واحد بوده که هم اکنون از ۱۵۰۰ واحد فراتر رفته و این موضوع نشاندهنده رشد فزاینده این صنعت در ایران است.

بنابر این با توجه به موضوعات اشاره شده  اقامتگاه بومگردی می توانند  نقش بسزایی در  در احیای روستاها داشته و در این امر کمک شایانی به ایجاد اشتغال و تمرکز زدایی از شهر ها نمایند که این مهم  مستلزم ی برنامه ریزی دقیق  و اقدامات آموزشی مستمر جهت آگاه سازی روستاییان است .بدیهی است نهاد های در کنار بخش خصوص  می بایست جهت توسعه  اقامتگاههای بوم گردی در قزوین تلاش نموده  و با تسهیل احداث چنین مراکزی روستاییان را در این امر یاری نمایند.

بدون پاسخ به “تاثیر اقامت گاه های بومگردی بر گردشگری قزوین

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*