اخبار

همه چیز در مورد پرنده نگری

دسامبر 1, 2020 توسط ۰ نظر مقالات

افرادی که علاقه مند به طبیعت و گردشگری هستند، عموما به سراغ حوزه های مختلفی رفته و تلاش می کنند تا در هر یک از این حوزه ها به تخصص کافی دست پیدا کنند.

یکی از بخش های جذاب گردشگری و راهنمای گردشگری بودند، تفریح و فعالیت پرنده نگری است. این فعالیت یکی از کارهای جذاب در هر فصل، به خصوص فصل پاییز است.

افرادی که عاشق پرندگان هستند با انجام فعالیت پرنده نگری به سراغ گونه های در حال انقراض رفته و آن ها را مشاهده می کنند. اگر علاقه مند هستید تا به این تفریح مشغول شوید، لازم است تا با مکان های مناسب پرنده نگری در ایران هستند آشنا شده و به این مکان ها سفر کنید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با پرنده نگری آشنا کرده و بیان می کنیم که کدام مناطق بهترین گزینه برای انجام این فعالیت هستند

چگونه تبدیل به یک پرنده نگر شویم

برای این که تبدیل به یک پرنده نگر حرفه ای شوید، لازم است تا وسایل مربوط به این فعالیت را جمع ‌آوری کرده و آماده این کار شوید.

در ادامه شما را به صورت کامل با وسایل مورد نیاز برای پرنده نگری آشنا خواهیم کرد، اما به صورت کلی از مهم ترین این وسایل می توان به کتاب راهنما، دوربین دو چشمی، دفترچه یادداشت و… اشاره کرد.

امروزه کلاس های آموزشی مختلفی در موسسات گردشگری برای آشنایی با فعالیت پرنده نگری برگزار  می شود و شما می توانید با شرکت در این کلاس ها با این فعالیت آشنا شده و پس از یادگیری مهارت های مورد نیاز در یک باشگاه پرنده نگری در ایران عضو شده و به این فعالیت مشغول شوید.

وسایل مورد نیاز برای پرنده نگری در ایران

اگر علاقه مند هستید تا تبدیل به یک پرنده نگر حرفه ای در جمع شوید، لازم است تا وسایل مورد نیاز برای این کار را خریداری کرده و در کنار یادگیری مهارت های مختلف از این وسایل به نحو احسن استفاده کنید. شما برای تماشای پرندگان باید این وسایل را جمع آوری کرده و سپس به دامان طبیعت بروید. اگر بخواهیم مهم ترین وسایل برای پرنده نگری را به شما معرفی کنیم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لباس مناسب

اولین وسیله ای که برای پرنده نگری لازم است تا خریداری کنید، یک لباس مناسب برای طبیعت گردی است که همرنگ با طبیعت باشد و به شما کمک کند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در طبیعت استتار کنید، چرا که اگر رنگ لباس شما با طبیعت سازگار نباشد، پرندگان از فاصله بسیار دور متوجه حضور شما شده و از شما فاصله می گیرند.

خرید یک لباس مناسب با طبیعت می تواند به شما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن بتوانید در دل طبیعت حرکت کرده و به فعالیت های مختلف در آن مشغول شوید.

کفش مناسب

با توجه به نوع مکان و طبیعتی که قصد رفتن به آن جا را دارید، لازم است تا یک کفش مناسب برای پرنده نگری را خریداری کنید.

کلاه آفتابگیر

برای جلوگیری از آفتاب و داشتن دید کافی در طبیعت لازم است تا یک کلاه آفتابگیر خریداری کنید. همچنین این کلاه به شما کمک می کند تا در دل طبیعت مخفی شده و استتار مناسبی داشته باشید.

دوربین دو چشمی یا تلسکوپ

برای تماشای پرندگان از دور حتماً لازم است تا یک دوربین دو چشمی مناسب و با کیفیت را خریداری کنید.

کتاب راهنمای پرندگان

برای آشنایی با گونه های مختلف پرندگان، نام آن ها، زیستگاه شان و پراکندگی شان لازم است تا یک کتاب راهنمای پرندگان را به همراه داشته باشید و بتوانید از آن استفاده کنید.

دفترچه یادداشت

دفترچه یادداشت به شما کمک می کند تا نکته برداری کرده و تجربیات خود را در این دفترچه ثبت کنید.

دوربین عکاسی

اگر عاشق عکاسی هستید، پیشنهاد ما این است که حتماً یک دوربین عکاسی حرفه ای نیز به همراه خود داشته باشید تا بتوانید از پرندگان عکاسی کنید.

بهترین مکان برای پرنده نگری در ایران

اگر علاقه مند هستید تا به دل طبیعت رفته و در ایران پرنده نگری کنید، لازم است تا به سراغ مکان های مناسب برای این کار بروید. در ادامه شما را با چند مکان مناسب برای پرنده نگری آشنا خواهیم کرد.

شبه جزیره میانکاله

شبه جزیره میانکاله از شمال با دریای خزر، از جنوب با خلیج گرگان، از غرب با تالاب زاغمرز و از شرق با جزیره آشوراده همجوار است. این منطقه یکی از بهترین مکان ها برای پرنده نگری است و شما می توانید در آن انواع مرغابی، غاز وحشی، مرغ سقا، فلامینگو و پرستو دریایی را مشاهده کنید.

برای دسترسی به این منطقه لازم است از مسیر اصلی کمک گرفته و به سمت روستای زاغمرز بروید و با عبور از کنار زاغمرز به منطقه میانکاله برسید.

تالاب فریدون کنار

تالاب فریدون کنار یکی از مناطق پرنده نگری بسیار خاص در ایران است که در آن می توانید انواع غاز، مرغابی، قو، پلیکان، شاهین، عقاب دریایی، عقاب شاهی و… را مشاهده کنید.

با وجود تمامی گونه های مختلفی که در این منطقه وجود دارد، مهم ترین پرنده ای که در تالاب فریدون کنار وجود دارد درنای سیبری است که جزء کمیاب ترین پرندگان به حساب آمده و هر ساله در فصل زمستان از شمال مسافت سه هزار کیلومتری را طی کرده و به فریدون کنار می آیند.

اگر  می خواهید از این منطقه دیدن کنید، لازم است تا از طریق جاده فریدون کنار به آمل یا بزرگراه بابلسر به بابل استفاده کنید. در فاصله سه کیلومتری جنوب بابلسر و فریدون کنار جاده ای وجود دارد که شما را به تالاب فریدون کنار می رساند.

پارک شهر تهران

اگر برای پرنده نگری دوست ندارید تا از پایتخت خارج شوید، به شما پیشنهاد می دهیم تا به سراغ پارک شهر تهران آمده و از آن دیدن کنید. این پارک در طول سال میزبان ۴۰ گونه پرنده مختلف است. گروهی از این پرندگان از قاره آفریقا و از کشورهای شمال ایران خود را به پارک شهر تهران می رسانند.

خوشبختانه در این پارک شاهد سایت پرنده نگری نیز هستیم که به شما امکانات مختلف پرنده نگری را نیز ارائه می دهد و می توانید از آن ها استفاده کنید.

برای رسیدن به این پارک می توانید از خطوط ۱ و ۲ مترو استفاده کنید. شما می توانید از طریق مترو امام خمینی (ره) خود را به این پارک برسانید. برای این کار لازم است تا در این ایستگاه از قطار پیاده شده و به سمت خیابان خیام جنوبی بروید.

مسیر دیگری که شما را به پارک شهر تهران می رساند استفاده از خط دو مترو تهران است. شما می توانید در ایستگاه حسن آباد از قطار پیاده شوید و در خیابان وحدت اسلامی با پیاده روی به سمت جنوب و به ورودی پارک شهر تهران برسید.

دیگر مناطق پرنده نگری در ایران

اگر بخواهیم مناطق پرنده نگری دیگر در ایران را به شما معرفی کنیم، می توان به مواردی همچون تالاب میقان، آبیک قزوین، سایت پرنده نگری تالاب قره قشلاق، جزیره ‌قشم، مرداب انزلی، تالاب زریوار در مریوان کردستان و… اشاره کرد.

Tags:

بدون پاسخ به “همه چیز در مورد پرنده نگری

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*