اخبار

شرایط و نحوه دریافت ارز مسافرتی

اکتبر 13, 2020 توسط ۰ نظر مقالات

برای رفتن به هر مقصد برون مرزی در دنیا باید ارز اون کشور رو تهیه کنید تا بتونید به راحتی خرید کنید و از سیستم حمل و نقل عمومی و امکانات اون کشور استفاده کنید. اما برای کاهش هزینه های سفر و کمک به مسافرانی که به سفر های هوایی خارج از کشور و یا سفر های زیارتی میرن، تسهیلاتی از سوی بانک مرکزی اعمال میشه که می تونید با دریافت ارز مسافرتی با مبلغ دولتی بانک مرکزی تا میزان مشخصی ارز تهیه کنید و هزینه های اولیه سفرتون رو تا میزان قابل توجهی کاهش بدید.

همه کسانی که قصد مسافرت به خارج از کشور رو دارند می تونند سالی یک بار ارز مسافرتی با قیمت دولتی دریافت کنند که معمولا بهای اون از ارزی که آزاد ارائه میشه کمتره. در حال حاضر این ارز برای کشور های هم مرز و مشترک المنافع با ایران ۵۰۰ یورو و برای سایر کشور ها ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارز ها محاسبه میشه.

این موضوع رو هم باید بدونید که کشور های مشترک المنافع به کشور های ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، استونی، لتونی، لیتوانی، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان، اوکراین، ازبکستان، ترکیه، افغانستان، بحرین، قطر، کویت، پاکستان، عمان، امارات متحده عربی و قبرس گفته میشه که ارز مسافرتی اون ها ۵۰۰ یورو در نظر گرفته شده. این موضوع رو هم باید بدونید که عراق جز کشور های مشترک المنافع یا سایر کشور ها محسوب نمیشه و برای دونستن جزئیات بیشتر در مورد ارز مسافرتی این کشور به مطالبی که در قسمت ارز مسافرتی مقاصد زیارتی این مقاله نوشته شده مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی:

برای دریافت ارز مسافرتی به مدارک مشخصی احتیاج دارید که باید قبل از دریافت آماده و برای گرفتن رسید ارزتون به شعب بانک های مشخص شده تحویل بدید که در ادامه برای شما ذکر کردیم .

  • اصل پاسپورت
  • اصل بلیط مهر شده
  • اصل ویزا
  • اصل کارت ملی
  • اصل عوارض خروج از کشور
  • حضور خود شخص برای گرفتن ارز

هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۲٫۳۰ عصر می تونید با مراجعه به بانک و پس از بررسی مدارک، حواله ای رو که به اسمتون صدور می شه دریافت کنید. هر فرد می تونه تنها یک بار در یک سال شمسی اقدام به دریافت ارز مسافرتی کنه و رسید ارزتون رو می تونید از ۶ روز مونده به پرواز تا روز پرواز دریافت کنید.

در مورد دریافت ارز مسافرتی باید بدونید که اگه اسمتون رو توی لیست انتظار دریافت ارز بانک ها ثبت کنید، می تونید مدارکتون رو به شخص دیگه ای بدید تا بجای شما ارز ها رو از بانک تحویل بگیره و در این مورد مشکلی وجود نداره.

مراحل دریافت ارز مسافرتی

بعد از اینکه همه مدارک مورد نیاز رو تهیه کردید باید مراحلی رو برای دریافت ارز مسافرتی طی کنید که در ادامه به ترتیب مشخص شده.

  1. قبل از هر کاری باید به بانک های معرفی شده برای دریافت ارز مراجعه کنید و بعد از پر کردن فرم های مربوط به دریافت ارز مسافرتی هزینه مرتبط ارزتون رو پرداخت می کنید و رسیدتون رو از بانک می گیرید. که این بانک ها، بانک های ملی، ملت، سامان، پارسیان و تجارت هستند.
  2. بعد از دریافت رسید پرداخت حواله، رسید رو به یکی از شعب بانک ها مشخص در فرودگاه که معمولا ۲۴ ساعته هم باز هستند، ارائه میدید.
  3.  و در آخر به همین راحتی ارز مسافرتی خودتون رو به شکل اسکناس های ۵۰۰ یورویی و ۱۰۰۰ یورویی دریافت کنید.
  4. همچنین تنها در ۶ فرودگاه مشخص امام خمینی تهران، فرودگاه شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و ارومیه می تونید برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید.

به چه افرادی ارز تعلق نمیگیرد؟

این نکته رو هم باید بدونید که ارز مسافرتی در شرایط عادی تنها به مسافرانی که هوایی سفر می کنند تعلق می گیره و مسافران زمین و دریایی نمی تونند ارزی دریافت کنند. همچنین افرادی که سن اون ها زیر ۱۲ سال باشه و یا مقیم خارج از کشور باشند، قادر به دریافت ارز مسافرتی نیستند. به علاوه افرادی که گذرنامه های خدمت و سیاسی دارند هم از گرفتن ارز مسافرتی معاف هستند. سفر های زیارتی هم قوانین و شرایط خاص خودش رو داره که در ادامه به اون اشاره میشه.

دریافت ارز در مقاصد زیارتی

دریافت ارز مسافرتی برای مقاصد زیارتی شرایط متفاوتی داره. مثلا برای زائرانی که به از سوی سازمان حج و زیارت به صورت هوایی و زمینی به عراق و عربستان سفر میکنند، بدون نیاز به ارائه بلیط و گذر نامه با توجه به مشخصاتی که در سازمان حج و زیارت ثبت شده می تونند به راحتی بعد از هماهنگی، به بانک های مشخص مراجعه و رسید ارزشون رو دریافت کنند.

زائران حج تمتع می توانند با به همراه داشتن کارت ملی و کپی اون و مراجعه به شعب بانک های مشخص، با نرخ بانک مرکزی و معادل ۲۰۰ دلار ارز مسافرتی دریافت کنن. همچنین زائران حج تمتع هم می توانند بر اساس قوانین و مقررات مشخص شده از سوی بانک مرکزی از ۵۰ تا ۱۰۰ دینتر ارز تهیه کنند.

Tags:

بدون پاسخ به “شرایط و نحوه دریافت ارز مسافرتی

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*