اخبار

اولین های ایران در قزوین / ساختمان بلدیه اولین بنای شهرداری کشور در قزوین + تصاویر

نوامبر 14, 2020 توسط ۰ نظر مقالات

تاریخ تأسیس شهرداری قزوین به اوایل سال ۱۲۸۶ شمسی بازمی گردد که بر همین اساس، قزوین جزو شهرهای پیشتاز کشور در زمینۀ تأسیس بلدیه به شمار می رود.

همچنین عمارت شهرداری قزوین که در سال ۱۲۷۹ خورشیدی توسط روس های تزاری ساخته شده، قدیمی ترین ساختمان شهرداری کشور محسوب می شود، در حالی که تا پیش از این تصور می شد عمارت شهرداری تبریز که در سال ۱۳۱۸ شمسی ساخته شده، قدیمی ترین شهرداری کشور است.

مجموعه شهرداری قزوین یا موزه بلدیه کنونی قبل از جنگ جهانی اول توسط شرکت روسی به نام شوسه که راه سوشه از قزوین به تهران را راه اندازی کرد، احداث شد و متعلق به این شرکت بوده‌ است که آن‌ها این مجموعه را گسترش داده و با ایجاد منبع آب و کلیسای کانتور که کوچکترین کلیسا در نوع خود محسوب می‌شود، همچنین استفاده از عمارت شهرداری به عنوان باشگاه در این مکان زندگی می‌کردند. اما بعد از جنگ موظف به دادن غرامت به ایران شدند و این مجموعه تحویل بلدیه قزوین شد.

از جمله آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده می توان به زین اسب، دستگاه تایپ و رادیوگرام صدرالعلماء اولین شهردار قزوین، مکاتبات اداری، نامه های مردم، بیش از ۲۰۰۰ سند از حوزه های شهرداری و نیز اسنادی در خصوص شرکت های زیر مجموعه شهرداری مثل شرکت آب و برق اشاره کرد که به معرض نمایش گذاشته شده است. با بررسی این آثار نفیس می‌توانند اطلاعات بسیار مفیدی را گرداوری کنند. برای مثال می‌توان دریافت که در آن زمان نامه‌نگاری‌های اداری به چه سبک و سیاقی نوشته می‌شدند و یا کهن‌ترین سند‌ها مربوط به چه بناهایی بودند.

این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

 

 

Tags:

بدون پاسخ به “اولین های ایران در قزوین / ساختمان بلدیه اولین بنای شهرداری کشور در قزوین + تصاویر

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*