اخبار

اولین های ایران در قزوین / اولین عمارت کلاه فرنگی ایران + تصاویر

نوامبر 8, 2020 توسط ۰ نظر قزوین گردی, مقالات

یکی از آثار مهم دوره صفوی در قزوین، عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی است که در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است.

این بنای تاریخی در زمان شاه طهماسب به کلاه فرنگی معروف بوده است و در سال ۹۵۱ به دستور وی اراضی موسوم به زنگی‌آباد را از میرزا شرف جهان یکی از بزرگان و معتمدان شهر برای احداث بنای شاهی خریداری کرد.

بنا ساختمانی هشت گوش به مساحت تقریبی ۵۰۰ مترمربع است که براساس نقشه یک معمار ترک در دو طبقه ساخته شده و دارای تالارها و اتاق‌های کوچکی در هر طبقه است.

نقاشی‌های دیواری طبقه اول نمونه‌ای از هنر نگارگری مکتب قزوین و دارای شهرت جهانی است.

تالار بزرگ طبقه دوم با ارسی‌های پنج چشمه‌ای در چهار جهت اصلی به محوطه غلام گردش بالا می‌پیوندد که دارای سقف بلندی از خنچه پوش بوده است.

“عمارت کلاه فرنگی” به همراه سردر عالی قاپو تنها بناهای باقی مانده از باغ‌های دوره صفویه در قزوین است. این بنا در دوره قاجاریه توسط محمد باقر خان سعدالسلطنه فرماندار وقت قزوین بازسازی شد و چهلستون نام گرفت.

اکنون از ساختمان چهلستون قزوین به عنوان موزه خوشنویسی قزوین استفاده می‌شود که در آن بیش از دو هزار و دویست قطعه از مجموعه داران مختلف خریداری و در این موزه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

در این موزه علاوه بر آثار خوشنویسان قزوینی، قطعات نفیسی از هنرمندان برجسته ایران همچون میر علی هروی، علیرضا عباسی، ترابا، محمد شفیع، میرزا غلامرضا اصفهانی نگهداری می شود که بسیاری از قطعات در نوع خود بی‌نظیر و منحصر به فرد است.

کهن ترین اثر خوشنویسی موجود در این موزه متعلق به دوره سلجوقی است که سوره مبارکه حمد به خط کوفی را به تصویر کشیده است.

در مورد بنای موزه نیز می‌گویند شاه طهماسب در طی انتقال پایتخت از تبریز به قزوین دستور ساخت این مجموعه باشکوه را داده است و بنای آن را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته که دارای پنجره‌های چوبی بسیار ظریف و زیبا است تا جایی که برخی معتقدند بنای هشت بهشت اصفهان با نسخه برداری از این اثر ساخته شده است.

عمارت کلاه‌فرنگی یا کاخ موزه چهلستون قزوین در سال ۱۳۳۷ توسط وزارت فرهنگ و هنر با شماره ۳۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

Tags:

بدون پاسخ به “اولین های ایران در قزوین / اولین عمارت کلاه فرنگی ایران + تصاویر

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*