اخبار

انواع تاسیسات اقامتی

نوامبر 12, 2020 توسط ۰ نظر مقالات

انواع تاسیسات اقامتی

انواع اقامت گاهها در مناطق گوناگون با توجه به محل تاسیس ، کیفیت تجهیزات و سرویس دهی ، بخش های خدماتی ، مختلف است و هر یک با توجه به وضع و موقعیت خود ، خصوصیات ویژه ای را داراست و به اسامی خاصی نیز نامیده می شود ، که در ذیل به معرفی انواع تاسیسات اقامتی پرداخته می شود :

• هتل :

هتل ها معمولا در شهرها احداث می شوند ودارای اتاق های متعددی برای اجاره و یا پذیرش مسافران و فضاهایی برای جشن ها ، مییهمانی ها ، کنفرانس ها ، سمینارها ، رستوران ، تریا ، استخر ، فروشگاهها ، و نمایندگی فروش بلیت و غیره می باشند . در هتل ها سعی می شود کلیه وسایل راحتی مورد نیاز مسافران مهیا گردد . هتلها براساس ضوابطی خاص ، درجه بندی می شوند .

• هتل آپارتمان :

عبارت است از یک هال پذیرایی با دو سه اتاق خواب که هر کدام دارای ۲ تخت است ، در صورتی که هتل آپارتمان دو اتاقه باشد ، معمولا یک اتاق دبل با یک تخت دونفره و اتاق دیگر توئین با دو تخت یک نفره خواهد بود . هر آپارتمان یک حمام مشترک و یک آششپزخانه کوچک با یخچال ، دارد . در قسمت پذیرایی به تعداد کافی صندلی و یا مبل راحتی قرار می دهند . این هتل ها معمولا در مکانهای آرام قرار گرفته اند .

• هتل پانسیون :

این نوع اقامت گاهها ، عموما در شهرها واقع شده اند و تعدادی اتاق و سالن غذا خوری ( به اندازه ای که بتواند غذای ساکنین را تامین نماید ) ، کتابخانه ، سالن مطالعه ، و اتاق تلویزیون در آن پیش بینی شده است ، در هتل پانسیون معمولا اتاق ها به صورت ماهانه و یا سالانه اجاره داده می شود و مشتریان دیگری خلرج از هتل برای صرف غذا پذیرفته نمی شوند . در این مراکز ، مقررات خاصی وجود دارد و اقامت کنندگان در ساعات معینی باید برای صرف صبحانه ، نهار و شام ، سرمیز حاضر شوند ، ساعات ورود و خروج نیز برای ساکنین آن طبق برنامه ای ، مشخص شده است .

• هتلهای فرودگاهی :

این نوع هتل ها در مجاورت فرودگاهها قرار دارند و بیشتر مورد استفاده مسافرین ترانزیتی می باشند ، زیرا اکثر این مسافران با وقت بسیار کمی که دارند ، امکان استفاده از هتل های داخل شهر برایشان میسر نیست ، قیمت ها نیز فقط برای اتاق ( طرح اروپایی ) می باشد . کشور ما فاقد این نوع هتل است .

• هتل های تفریحی :

این نوع هتلها در کنار دریا و یا در مناطق خوش آب و هوا و یا کوهستانی و یا نزدیک چشمه های آبهای معدنی قرار دارند و بیشتر محل اسکان افرادی هستند که برای گردش و گذراندن تعطیلات مسافرت می کنند ، این هتل ها دارای حداقل امکانات مورد نیاز بوده و بیشتر از طرح آمریکایی ( اتاق با سه وعده غذا ) پیروی می کنند .

• رسورت هتل (Resort  Hotel) :

به هتل هایی اطلاق می شود که نزدیک چشمه های آب معدنی قرار دارند و این نوع هتل ها مخصوص استراحت هستند .

• هتل های حومه شهر :

این نوع هتلها در حومه شهرها و در محلی آرام و ساکت قرار گرفته اند و قیمت آنها نیز نسبتا ارزانتر از سایر اقامت گاههای مشابه ، می باشد ، این گونه هتل ها برای مسافرانی با بودجه کم و همچنین سازمانهایی که می خواهند سمینار ، کنفرانس و برنامه های آموزشی داشته باشند و نیاز به مکانی آرام دارند ، بسیار مناسب است .

• هتل های جوانان :

این نوع هتل ها که مخصوص قشر کودک ، نوجوان و جوان است ، علاوه بر وسایل ، تاسیسات ، تجهیزات و تشکیلات یک هتل عادی ، به وسایل و امکانات دیگری که مورد علاقه و نیاز خردسالان و نوجوانان می باشد مجهز هستند ، که در فضای باز و یا بسته از این تجهیزات استفاده می شود ، از قبیل وسایل ورزشی و بازیهای سرگرم کننده ای که در خور ذوق ، علاقه و طبع افراد کم سن و سال می باشد ، این نوع هتل ها ، طیفهای سنی مشخصی را فقط از ۶ تا ۱۸ سال در بر می گیرید ، رعایت بهداشت ، نوع غذا ، محل و شرایط خاص اتاق خواب و اتاقها نیز با توجه به سنین استفاده کنندگان آن باید مدنظر قرار گیرد . کشور ما فاقد این نوع هتل می باشد .

• هتل روی چرخ :

در این نوع هتل ها ، کاروانی با هدف سیر وسیاحت و استفاده از امکانات یک هتل مجهز و فارغ از رنج و زحمت سفر با تامین محل اقامت از قبل ، بطور  سیار حرکت می کند و هر کجا که قصد ماندن داشته باشد ، همان جا نیز توقف می نماید . این نوع هتلها که روی چرخ قرار دارند ، عموما دارای ۱۸ متر طول و ۲/۵متر عرض و ۴ متر ارتفاع هستند ، ظرفیت هر یک از این هتل های سیار عبارت است از ۸ آپارتمان دو نفره که ۴ آپارتمان آن نسبتا بزرگ و۴دستگاه آن اندکی کوچک است ، هر کدام از این آپارتمان ها دارای حمام با آب سرد و گرم ، توالت ، امکانات نشستن برای ۴ نفر و چند عدد تخت برای خواب ، رادیو و تلویزیون ، کمد جالباسی ، اشکاف ، تهویه مطبوع ، و میزی در وسط می باشد . قسمت مجزایی هم وجو دارد که چنانچه مسافر مایل باشد می تواند از این قسمت برای صرف صبحانه و یا غذا استفاده کند . سقف و یا پنجره های آن شیشه ای است و می تواند مسافران را ، از مناظر دیدنی اطراف ریال برخوردار سازد . کشور ما فاقد این نوع هتل می باشد .

• متل :

متل ها در خرج از شهر و معمولا دور از شهر قرار دارند ، و بیشتر مورد استفاده مسافرینی هستند که با وسیله شخصی مسافرت می کنند ، و هزینه اقامت در نظر گرفته شده ، فقط برای اتاق می باشد . متل ها علاوه بر وسایل موجود یک هتل ، در کنار خود ، دارای پمپ بنزین ، فضای سبز و مناسب ، رستوران ، ساندویج فروشی ، سوپر مارکت و وسایل تفریحی بصورت محدود نیز هستند . ساختمان متل ها بیشتر یک طبقه و ویلایی است ، در اتاقها ، حمام و آشپزخانه وجود دارد ، در برخی از متل ها مسافران از آشپزخانه مشترک و عمومی استفاده می کنند . محوطه باز هتل توسط کسانی که چادر (خیمه) همراه دارند با پرداخت مبلغ کمی به عنوان کرایه ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد . هزینه انبار داری ، خانه داری و آب و برق در متل ها بیشتر از مخارج هتلهاست .

• مسافرخانه ها :

این نوع اقامت گاهها ، ارزان ، کوچک و دارای امکانات اقامتی مختصر ، ساده و عموما دارای سرویس بهداشتی و یا آشپزخانه کوچک مشترک هستند ، مسافرخانه ها شکل ابتدایی هتل های مدرن هستند که ممکن است در داخل و یا در هر جای دیگری از شهر ، قرار گیرند . خدمات این نوع اقامت گاهها نیز در سطح پایینی قرار دارد .

• زائر سرا :

مکانهایی اقامتی در شهرهای زیارتی هستند که معمولا زائران را با شرایط آسان تر و هزینه های پایین تر می پذیرند . زائر سراها با توجه به نوع وابستگی حقیقی و حقوقی و هزینه های پرداختی توسط مسافر ، دارای سطوح گوناگونی از امکانات و تسهیلات هستند .

• پلاژ :

ویلاها و یا اتاقک هایی هستند که عموما در کنار سواحل دریا قرار گرفته اند و دارای سطوح مختلف امکانات می باشند .

• کمپینگ :

استراحت گاههایی هستند که مسافران با زدن چادر و یا با استفاده از ماشین های واگن دار در مناطق خوش آب و هوا ، در طبیعت و یا در کنار مناطق روستایی از آنها استفاده می کنند ، در برخی از این مناطق تسهیلات ابتدایی نظیر تسهیلات بهداشتی ، یک فروشگاه کوچک و … نیز در نظر گرفته شده است .

• اتاقها و ویلای اجاره ای :

در اکثر نقاط جهان و در ایران بیشتر در نقاط توریست پذیر ، خصوصا در مناطق اطراف دریای مازندران و شهرهای زیارتی ، برخی از ساکنین بومی ، اتاقها و یا ویلاهای خود را به مسافران اجاره می دهند که در این نوع اقامت گاهها ، بسته به هزینه پرداختی ، حداقل و حداکثر و سائل رفاهی مورد نیاز مسافرین ، موجود است . قیمت این نوع اقامت گاهها که عموما غیر رسمی فعالیت می کنند ( در ایران ) ، از هتلها بسیار ارزانتر و برای افرادی که به صورت گروهی و برای مدتی نه چندان کوتاه مسافرت می کنند بسیار مناسب است . میزان هزینه پرداختی بابت اجاره این نوع مکانها ، فصلی و متغیر است .

Tags:

بدون پاسخ به “انواع تاسیسات اقامتی

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*