اخبار

ویژگی های مثبت افراد شاغل در صنعت گردشگری

مارس 2, 2020 توسط ۰ نظر مقالات

ویژگی های مثبت افراد شاغل در این صنعت را در استانداردهای جهانی به پنج گروه مشخص تقسیم بندی می کنند. افراد شاغل در این صنعت را میزبان و اشخاص مراجعه کننده به بخش های مرتبط با آن را میهمان می نامیم.

وظایف میزبان در برابر میهمان به شرح زیر است:

تلاقی نگاه/ برقراری ارتباط فوری چشمی

چشم ها گویاترین و پر اثرگذارترین عضو بدن هستند. یکی از مهمترین پیش نیازهای ایجاد ارتباطات موفق اجتماعی نیز همین ارتباط چشمی است. چرا که نشانگر توجه و احترام شما نسبت به فرد مقابل است. چشمان شما حرف میزنند و توانایی برقراری ارتباط را دارند. سعی کنید در هنگام صحبت کردن هر بار بین ۱ تا ۱۰ ثانیه به چشم های طرف مقابل نگاه کنید. البته بهتر است که بیشتر این زمان هنگامی باشد که در حال گوش کردن هستید و نه صحبت کردن.میزان و طول نگاه در فرهنگ های مختلف متفاوت است.

نحوه استقرار هوشمندانه

فرد شاغل در صنعت گردشگری به هنگام انجام وظیفه بایستی کاملا هوشیار و هوشمند باشد. فرد شاغل در این صنعت در محیط کار به هیچ وجه نباید به دیوار تکیه دهد، به آسمان خیره شود، به زمین زل بزند، سلانه سلانه یا یورتمه وار راه برود، هوشمند و هشیار باشد اما با طمانینه و آرامش. رفتار او برای میهمان بایستی نقش آرام بخش را ایفا کند. به عبارتی رفتار خوشایند و مبتنی بر اعتماد به نفس نشانگر تخصصش باشد.

لبخند گرم و صمیمانه

لبخند، بخش اصلی لباس کار کارکنان شاغل در صنعت گردشگری است. لبخند چاشنی لذت بخش فعالیت های این افراد است. به طوری که گفته می شود اگر پذیرشگر هتل که اتاقی در اختیار میهمان قرار می دهد، میزبان رستورانی که خوراکی برای میهمان می آورد، میهمان بری که میهمان را به داخل اتاقش راهنمایی می کند و یا هر فرد شاغل در این صنعت، به هنگام ارائه خدمت لبخند در لبانش نباشد آن فرد در ارائه خدمتش کم فروشی یا بدفروشی کرده است.

پاسخگویی مسئولانه

افراد شاغل در صنعت گردشگری تمام اطلاعات لازم را که توریست ها و گردشگران ممکن است بپرسند، باید داشته باشند و به سوالات آنان پاسخ دهند. پاسخ ها بایستی حاوی سه ویژگی ۱- فوری و بلافاصله، ۲- مطمئن و درست و ۳- کارآمد و موثر باشند. افراد شاغل در این صنعت به خصوص راهنمایان جهانگردی بایستی به سرعت و به دقت به پرسش های آن ها پاسخ دهند. این پاسخ ها بایستی همراه با اشتیاق و قابلیت افراد باشد. هر نوع بی علاقگی و یا نادرستی در ارائه مطالب، پرسشگر را نسبت به شما و حتی بقیه پاسخ های درست شما بی اعتماد خواهد ساخت.

ایجاد ارتباط صمیمانه

طبق بررسی ها و نظرات ارائه شده توسط روانشناسان و دانشمندان رفتارشناس، آهنگین ترین کلام برای هر شخص، شنیدن آوای اسم خود اوست. از این جهت افراد شاغل در صنعت گردشگری بایستی تلفظ درست نام میهمان را پیشاپیش بدانند و یا به هنگام ارائه خدمت یاد بگیرند و در مناسبت های مختلف آن اسم را بر زبان بیاورند. این عمل ارتباط صمیمانه شخصی را ایجاد می کند و میهمان احساس احترام و اهمیت در خود می کند.

منبع: کتاب آداب و الگوهای رفتاری و اخلاق حرفه ای در صنعت گردشگری

Tags:

بدون پاسخ به “ویژگی های مثبت افراد شاغل در صنعت گردشگری

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*