اخبار

فهرج روستایی با ۵ هزارسال قدمت در قلب کویر ایران + تصاویر

اکتبر 24, 2020 توسط ۰ نظر مقالات

در ۳۰ کیلومتری شرق شهر یزد، روستایی در قلب کویر جای گرفته است که دنیای آن شما را به حال متفاوتی خواهد برد. این روستا که قدمت آن به پیش از اسلام برمی‌گردد با قلعه باستانی و آب انبار قدیمی و مسجد کهنش حس خوبی به شما می‌دهد، این حال با قدم زدن در روستا و دیدن سادگی خانه های خشتی نیز بیشتر می شود. در کنار کشف زیبایی های طبیعت، با تفریحات هیجانی، حال و هوای تان را عوض کنید. هم‌صحبتی با مردم فهرج هم خود جاذبه ای برای این روستاست.

تاریخچه روستای فهرج

روستای فهرج از شمال شرقی به کوه چلته می رسد و در ارتفاع ۱۲۷۰ متری از سطح دریا واقع شده است. نام روستا به مانند قدمتش به قبل از اسلام بر می گردد. نام اولیه آن «فرافر» بود؛ اما در قرون چهارم و پنجم هجری قمری به «پهره» یا «پهرشت» تغییر یافت. در طول زمان این روستا به «فهرج» مشهور شد.  برخی قدمت روستا را در حدود پنج‌هزار سال می دانند. فهرج در گذشته‌های دور، دروازه الیساتیس و یکی از چهار بخش مهم و اصلی شهر تاریخی یزد قدیم بوده است.

معماری روستای فهرج

روستای فهرج بافت مسکونی نیمه متمرکزی دارد که به صورت خطی و در جهت جاده دسترسی، در میان دشت استقرار یافته است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌ها عمدتا شامل خشت، گل، آجر و آهن است. مسجد جامع در کانون روستا واقع شده و پیرامون آن را بافت مسکونی قدیمی روستا دربرگرفته است.

 

جاذبه های روستای فهرج

روستای دشتی فهرج، با معماری سنتی، آثار تاریخی بسیاری دارد و جلوه‌های یک روستای کویری را به نمایش گذاشته است. از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این روستا می‌توان به مسجد جامع فهرج، آب انبار حسینیه، سجد علاقبندی (علی قوندی)، مجموعه تاریخی شهدای فهرج،کمپ کویری فهرج، چاه چهل دختران و بسیاری دیگر اشاره نمود.

 

Tags:

بدون پاسخ به “فهرج روستایی با ۵ هزارسال قدمت در قلب کویر ایران + تصاویر

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*