اخبار

کدهای اخلاقی در حین سفر

ژانویه 13, 2020 توسط ۰ نظر مقالات

کدهای اخلاقی منحصر به گردشگری نیستند و در بسیاری از علوم و صنایع دیگر اصولی تحت عنوان کدهای اخلاق وجود دارند. نکته مهم درباره ی کدهای اخلاقی این است که این کدها قانون نیستند بلکه اصول پذیرفته شده و مانیفیس تهایی هستند که هر چند اغلب، عر فهای اجتماعی از آ نها حمایت می کند اما ضمانت اجرایی شدن این کدها عوامل درونی، شخصیتی و وجدان های بیدار افراد است. هر چند در پس بسیاری از قوانین هم فلسفه های اخلاقی وجود دارد اما این کدهای اخلاقی دراصل پیشنهاداتی به بازیگران صنعت گردشگری اعم از اجزای انسانی بخش عرضه و بخش تقاضا است به گونه ای که بتواند اثرات منفی گردشگری را حداقل و اثرات مثبت آن را حداکثر کند و ضریب اثر گذاری و اجرایی شدن آن به بلوغ شخصیتی و مسئولیت پذیری بخش گردشگری مربوط می شود. در کدهای اخلاق زور و اجبار کارساز نیست. بلکه میزان مسئولیت پذیری افراد، ملاک عمل می باشد. به طور کلی کدهای اخلاق گردشگری پنج هدف عمده را تعقیب می کنند: ۱- عمل کردن به عنوان تسهیل گر ارتباط میان دولت و سایر بخش های بدنه گردشگری ۲- ایجاد آگاهی در دولت و صنعت گردشگری به منظور مدیریت همه جانبه اثرات زیست محیطی ۳- افزایش آگاهی در بین گردشگران در خصوص رفتار مناسب آنان ۴- ایجاد آگاهی درمیان میزبانان در خصوص نیاز به حفاظت از منابع محیطی ۵- تشویق همکاری میان آژانس های دولتی، جامعه میزبان، صنعت و تشکل های غیر دولتی

مسافرت

ترجیحاً از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. وسایل نقلیه بخش خصوصی که مورد استفاده دیگر مسافران و افراد بومی قرار می گیرد بهتر است. نسبت به سلامتی خود مواظب باشید اما زیاد حساسیت به خرج ندهید.

به جای غوطه ور شدن در کتاب و مطالعه با سایر مسافران گفتگو و تعامل داشته باشد. چه بسا این ارتباط آموزنده ترین و لذت بخش ترین قسمت مسافرت شما باشد.

از حمل لوازم قیمتی و جواهر آلات خودداری کنید و اگر به همراه دارید در معرض دید قرار ندهید.

صندلی خود را در اختیار دیگران قرار دهید. هیچ چیز افراد محلی را به اندازه اینکه افراد سالخورده جایی برای نشستن نداشته باشند اما افراد غیربومی صندلی ها را اشغال کرده باشند، آنان را خشمگین نمی کند.

در هتل و یا در اتاق

در مصرف آب و انرژی صرفه جویی کنید.

از بکار بردن مواد شیمیایی برای از بین بردن حشرات و مورچه ها خودداری نموده و با روش های طبیعی و یا با استفاده از پشه بند به مقابله آنها بروید.

علت انتخاب هتل را با توجه به شاخص های زیست محیطی هتل به میزبان خود توضیح دهید و اگر مشتاق باشند، پیشنهاد عملی خود را برای بهبود تجارب میهمانان منتقل نمایید. در دفترچه یادبود هتل، صادقانه و منصفانه نکاتی را بنویسید.

همراه با تور

در مسیرهای تعیین شده حرکت کنید، فاصله خود را از حیات وحش حفظ کنید، آرام و با طمأنینه باشید، از پوشش با رنگ هایی طبیعی استفاده کنید. با طبیعت سازگار شوید نه اینکه بخواهید طبیعت مطابق میل شما باشد.

در مناطق حفاظت شده و باستانی برای فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی مزاحمت ایجاد نکنید.

دانش و تجربه خود را به رخ راهنمایان محلی نکشید و با اشتیاق و علاقمندی سعی کنید چیزهای تازه ای از آنان یاد بگیرید.

اگر راهنمایان محلی برای سرگرمی و جلب نظر شما، رفتارهای غیرمتعارفی با حیات وحش دارند، آنرا متوقف کنید و محترمانه علت عدم تمایل گردشگران به چنین موضوعی را تذکر دهید. شما نیز اصراری بر دیدن حیات وحش که راهنمای شما خارج از برنامه و برای رضایت شما باید انجام می دهد نداشته باشید.

خونسرد و خویشت ندار باشید و مکرراً وضعیت کشور خودتان را با مقصد گردشگری مقایسه نکنید.

برای خودتان برنامه منظمی تدوین کنید و جهت تماشای موزه ها، پدیده های فرهنگی، ملاقات با افراد، مشاهده مناطق حفاظت شده و آثار تاریخی وقت خود را تنظیم کنید.

خرید

خرید از مغازه های محلی و فامیلی را به خرید از فروشگا ههای زنجیر های و چند ملیتی ترجیح دهید.

برخی نیازمندی ها را از تولیدات محلی تأمین کنید و همه چیز را با خود به همراه نبرید.

از خرید اقلامی که به گیاهان و حیوانات آسی ب می رسانند خودداری کنید.

اگر در خرید می توان تخفیف گرفت، بیش از حد چانه نزنید.

از ناشران محلی حمایت کنید و از راهنمایان محلی بهره کامل ببرید.

هدایا و سوغاتی برای افراد مورد علاقه خود را از صنایع دستی بومی و تولیدات محلی خریداری کنید.

خوردن و آشامیدن

از غذاهای محلی استفاده کنید نه غذاهای بین المللی. گیاهخواری را تجربه نموده و از ظروف رایج و معمولی استفاده کنید. مزه یکی از پنج حسی است که در مقاصد گردشگری م یتوان به خوبی چشید و آن را درک کرد.

آب میوه تازه محلی را به موارد کنسانتره و وارداتی مقدم بدارید.

حرمت قوانین عدم استفاده از مشروبات الکلی را نگهدارید و مراعات کنید.

به جای استفاده از بطری های پلاستیکی آب، از قمقمه استفاده کرده و در صورت نیاز قرص های تصفیه کننده را بکار ببرید.

راهنمای کلی

در تمام اوقات لباس مناسب بپوشید، هدفتان آرامش باشد.

به دنبال مسائل جنسی نباشید، از مکان های نامطمئن پرهیز کنید و از موضوعات فرهنگی اصیل و با کیفیت استقبال کنید.

از توهین به موضوعاتی محلی مانند مسائل اخلاقی، سن تها و موضوعات سیاسی خودداری کنید، حساسیت برانگیز هستند.

با همسفران مشارکت داشته و تجارب، دانش و اطلاعات خود را با آنان مبادله کنید. تعامل با مردم محلی، سازما نها و تشک لهای زیست محیطی را فراموش نکنید.

با حضور و مساعدت مالی خود به محی طزیست، جامعه و اقتصاد محلی کمک کنید.

مواظب مقرراتی باشید که به محیط آسیب می رسانند، حقوق بشر را نادیده می گیرند (سوء استفاده از زنان، کودکان و اقلی تها) و حیوانات را مورد آزار قرار می دهند.

در هنگامی که ناامنی محتمل است و یا گزارش بهتری برای سازمان بین المللی و یا تشکل صلاحیت دار محلی لازم است، اظهارنظر نکنید، حتی المقدور تصاویری تهیه تا اظهاراتتان مستند باشد و در توجیه و اثبات مشکلی نداشته باشید.

زمانی که با جوامع محلی صحبت می کنید، لزومی ندارد اشتباهات آنها را یادآوری کنید مگر آنکه خودشان از شما درخواست کنند.

در مقاصد گردشگری بی اجازه و سرزده وارد منازل بومیان نشوید و احترام حریم خصوصی آنها را نگهدارید.

بدون اجازه آنان، عکسبرداری نکنید. اگر موافقت هم داشتند در تصوی ربرداری افراط نکنید. در صورتی که عکسی گرفتید و مخاطب محلی شما ناراحت شد و یا منصرف گردید، تصویر مربوطه را حذف و از حافظه پاک کنید. نسبت به موضوعات فرهنگی، مذهبی و امنیتی محل، مواظبت و دقت نموده و حساس باشید.

در صورتی که مکان مورد بازدید، امکانات مناسبی برای بازیافت ندارد، زبال هها و آشغال (پلاستیکی و باتری) را با خود بردارید. ترجیحاً از لوازمی که بتوان دوباره آنها را بکار گرفت مانند باتری های قابل شارژ و قمقمه به جای بطر یهای پلاستیکی استفاده کنید.

مراقب کودکان محلی باشید. گداپروری نکنید، آنها ترغیب نشوند تا از میهمانان و خارجیان، شیرینی، پول و هدیه دریافت کنند و یا حتی اگر والدین آنها از کودکان برای فروش کالا یا خدمات استفاده می کنید، استقبال نشود. کارگری کودکان از موضوعاتی است که لزوماً از دید گردشگری فاقد مشروعیت است

در صورتی که در مقصد به افراد بومی قولی داده اید (ارسال تصویر یا نامه) حتماً به وعده خود عمل نمائید.

Tags:

بدون پاسخ به “کدهای اخلاقی در حین سفر

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*