اخبار

دیدار از خانه های تاریخی کاشان با حضور دکتر رضا نوری شادمهانی

متن از لیلا غفوری فراگیر دوره پنجم راهنمایان فرهنگی آکادمی میزبان

دیروز سفری به کاشان داشتیم شهری که حدود هفت هزار سال قدمت شهرنشینی دارد و یکی از با اصالت ترین شهرهای ایران و جهان است اما این بار کاشان را از منظری دیگر دیدیم از منظره خانه های اصیلی که به اقامتگاه و هتل تبدیل شده اند.
با دکتر نوری یکی از بزرگترین باستان شناسان و مدرسان تاریخی ایران همراه شدیم تا کسانی که در تأسیسات اقامتگاهی قزوین مشغول به فعالیت هستند با اقامتگاه های کاشان و با نحوه کاربری های جدید در خانه های قدیمی به همراه حفظ اصالت بنا بیشتر آشنا شوند.
ساعت ۴ و ۱۵ دقیقه از قزوین میدان جانبازان به همراه آقای وحید نصرت آقایی مدیر هتل ایرانیان و مدیر آکادمی میزبان قزوین به راه افتادیم.
ساعت ۹:۳۰ به کاشان رسیدیم آقای دکتر نوری در کاشان به ما پیوستند مقصد اول ما خانه عامریها بود به خیابان علوی بن بست باستان هفتم رفتیم
بعد از توضیحات دکتر نوری در مورد قدمت کاشان و اینکه اسم کاشان و قزوین ریشه‌های مشترکی دارند و به قوم کاسی ها مربوط می شوند وارد سرای عامری ها شدیم.
سرای عامری ها که بعد از مرمت امروز به اقامتگاه زیبایی بدل شده اولین مقصد ما بود خانه ای بزرگ و قدیمی که احتمالا به قرن ۱۳ بر می گردد
با لطف و هماهنگی‌های آکادمی میزبان و میراث فرهنگی قزوین از تمام بخش هایی که برای بازدید عموم نیست توانستیم بازدید کنیم حتی از راهروی متفاوت و عجیب و کمی دهشتناک که دست کَند بود و آن زمان راهی برای فرار بود تا اهالی خانه از آنجا به بیرون بگریزند عبور کردیم
خانه ها در کاشان کاملاً درونگرا هستند بیرون خانه ها کاملا ساده و اصلا نمی توان حدس زد چه چیزهای زیبایی پشت این دیوار ها در انتظار بیننده است.
سادگی دیوارهای بیرونی دلایل مختلفی داشته که یکی از آنها دلیل امنیتی بود که دزدان و غارتگران متوجه ثروتمند بودن صاحبخانه نشوند دلیل دیگر این که نمی خواستند تفاخر به ورزند بر مردمی که ثروتمند بودند و این از ویژگی‌های معماری فلات مرکزی است.
خانه عامریها حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ سال قدمت داشت بزرگترین بنای تاریخی در سطح ایران است که ۱۲ هزار متر وسعت دارد دارای ۸۵ اتاق دارای کاربری برای اعضای خانواده داشته.
کل مجموعه ۸ تا حیاط داشته که یکی از آنها در زمان قدیم فروخته شده که آن حیاط هم همینک برای هتل تغیر کاربری داده این خانه بر خلاف خانه های دیگر حمام اختصاصی داشته ،
و کلی مطلب در مورد معماری خانه و ویژگی‌های خانه توسط راهنمای خانه عامری ها توضیح داده شد بیست و هفت اتاق از ۸۵ اتاق خانه کاربری اقامت دارند و بقیه اتاق ها و حیاطها در حال مرمت هستند.

بعد از بازدید از این اقامتگاه به خانه نقلی رفتیم خانه نقلی که در خیابان فاضل نراقی پشت مسجد آقا بزرگ گذر آب انبار خان قرار داره. خانه نقلی سال ۸۶ توسط آقای رضوانیان خریداری شده و در همین خانه در کنار مهمان ها زندگی می کردند.
در سال ۹۲ خانه کناری خانه نقلی که فروخته شده بود و در نظر داشتن در آنجا برج بسازند توسط آقای رضوانی خریداری شد و با ایجاد یک درب در وسط دیوار این دو خانه به هم متصل شدند خانه رضوانی این گونه به خانه نقلی اضافه شد در خانه های سنتی نمی توان به سازه دست زد و باید قوانین مرمت رعایت شود.
خانه دوست کمی آن طرف تر از خانه نقلی به مجموعه خانه نقلی اضافه شد و تصمیم بر این شد که قسمت اداری مجموعه و رزرواسیون به خانه دوست منتقل شود و خانه رضوانیان و نقلی به اقامتگاه تبدیل شد.
در خانه رضوانیان اگر مهمان فرصت دیدن سایر مکان های دیدنی کاشان را نداشته باشد یا به هر دلیل دیگری نتواند این مکانها را ببیند فرصت این را دارد تا در تماشاخانه ای که در اقامتگاه رضوانیان قرار دارد بهره لازم را ببرد.،
گذر فرهنگ و هنر که مجموعه خانه های نقلی و خانه دوست در این گذر قرار دارند به اهتمام آقای رضوانیان به وجود آمد که کارگاهها فروش صنایع دستی سفال گری (آموزش و فروش) را در بردارد در این گذر به وجود آمد تا هنر یک شهر را با دیدن خانه ها ، آب انبارها و مغازه ها را با قدم زدن در آن لمس کنیم.
بعد از این مجموعه فاخر به خانه مرشدی رفتیم خانه مرشدی با ۲۵۰ سال قدمت در خیابان ملاحبیب الله شریف شهر کاشان قرار دارد این خانه پس از مرمت و تجهیز به شکل اتاق های اعیانی قدیم برای اقامت مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است.
این خانه با تغییر کاربری هتل در سال ۹۵ افتتاح شده و از نظر کیفیت به هتل ۴ ستاره برابری می‌کند این هتل با معماری خاص و اصیل ایرانی در عین سادگی از جذابیت بالایی برخوردار می باشد
نزدیکترین خانه سنتی به بافت تاریخی کاشان ، آثار تاریخی و بازار کاشان از جمله مزایای آن می باشد این هتل دارای دو طبقه همکف و زیرزمین می باشد که تعدادی از اتاق ها در زیرزمین و تعدادی از اتاق در طبقه همکف واقع شده است.

ما در خانه دیگری در سمت دیگر این هتل که به رستوران تبدیل شده بود با همان معماری زیبای کاشان با حوض اَلوان وسط حیاط که محیطی آرام‌بخش به وجود آورده بود ناهار خوردیم.
این خانه هم به اسم مرشدی تغییر کاربری داده بود و دارای کافی‌شاپ هم بود متاسفانه جدا نبودن سرویس بهداشتی آقایان و خانم ها و نداشتن نمازخانه همسفران مرا آزار می داد، ولی هم غذا هم نحوه سرویس دهی کارکنان و برخوردشان عالی بود
آخرین خانه ، خانه ادیب بود یکی از اقامتگاه های سنتی کاشان که شعبه دوم اقامتگاه سنتی خانه مرشدی بود و در فضای تاریخی با قدمت ۲۵۰ ساله مورد بهره برداری قرار گرفته است معماری باشکوه استفاده از عتیقه‌جات صنایع دستی فرش ها گلیم ها کلیم دستباف کاشان ، فروشگاه کافی شاپ ،حمل و نقل رایگان به رستوران مرشدی اینترنت پرسرعت ، صبحانه ویژه تورهای کاشان گردی و موقعیت مناسب از جمله ویژگی‌های این مکان بود.
تا وارد این مکان زیبا و پر از آرامش شدیم با شربت بهار نارنج از ما پذیرایی کردند و به یک چای خوش عطر و بو در کافه زیبای پر از تزیینات ایرانی ما را مهمان کردند که خاطره خوبی برای ما به یادگار گذاشتند.
کافی بود از بالا به حیاط درونی این اقامتگاه نگاه کنید و حوض پر از ماهی آن را با گل های زیبا و رنگارنگ ببینید و عاشقش شوید. کاشان را با خانه های زیبا و آثار تاریخی فاخرش،
با روحیه ای آرام و دلی شاد مانند حیاط های زیبای خانه هایش و تجربه ای خوب با همسفران عزیزم و مطالب خوبی که از این سفر آموختم به مقصد قزوین ترک کردیم .