اخبار

جهان نوروز در برج میلاد

نوروزاز گذشته در جغرافیای ایران زمین به عنوان جشن رسمی برگزار می‌شده‌است. جغرافیای پهناور نوروز و همزمانی آن با بهار طبیعت در نیمکره شمالی و پیشینه باستانی آن و تأکید این جشن بر نوع‌دوستی و مهرورزی در میان جهانیان، باعث توجه سازمان ملل متحد و دیگر کشورها به نوروز شد. از این رو در ۱۰ مه سال ۲۰۱۰ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل با گذراندن قطع‌نامه‌ای نوروز را به خاطر بزرگداشت آن در بیش از ۱۱ کشور جهان به رسمیت شناخت.

ایران به همراه یازده کشور قزاقستان ، تاجیکستان، هند، عراق، پاکستان، افغانستان، قرقیزستان، آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان و ترکیه، نوروز را در پرونده مشترکی در یونسکو به ثبت جهانی رسانده‌اند. امسال ایران منتظر تقاضای رسمی چین و مغولستان برای پیوستن به پرونده ثبت جهانی نوروز است.

در حال حاضر ۱۲ کشور در پرونده ثبت جهانی نوروز عضویت دارند. نوروز در انسجام فرهنگی ۱۲ کشور عضو بسیار موثر بوده است.

در این مراسم قرار است علاوه بر سخنرانی محمدجواد ظریف – وزیر امور خارجه -، علی اصغر مونسان – معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری -، حجت‌الله ایوبی – دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران – و حضور سفرای کشورهایی که آئین باستانی نوروز را جشن می‌گیرند، موسیقی نوروز کشورهای ایران، آذربایجان و افغانستان اجرا شود و با رونمایی از تمبر «جهان نوروز»، نشان «نوروز» به «محمد میرشکرایی» – نوروزشناس – داده شود.

این مراسم روز ۹ اسفند ماه ۱۳۹۷ در محل سالن همایش های بین المللی برج میلاد در تهران برگزار خواهد شد.

Tags:

بدون پاسخ به “جهان نوروز در برج میلاد

نظری ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های مورد نیاز علامتگذاری شده اند *


*